2011. május 4., szerda

Minden, amit a 7. Török Nagydíjról tudni érdemes

Hétvégén kezdetét veszi az új szezon európai turnéja. Az öreg kontinensen kilenc futamot rendeznek meg 2011-ben. A zárás szeptember 11.-én lesz Monzában. Elképzelhető, hogy az idei lesz az utolsó Török Nagydíj, hiszen a futam jövője cseppet sem vehető biztosra.

A jelenlegi mezőnyt tekintve Felipe Massa büszkélkedhet kiemelkedő eredménysorral. A Ferrari brazil pilótája az emlékezetes hungaroringi baleste óta viszont keresi a nyerő taktikát. Massa 2006 és 2008 között három pole pozíció mellett három futamgyőzelmet könyvelhetett el, így ő a Török Nagydíjak történetének legeredményesebb versenyzője.

Meglepetés lenne, ha a brazilt újra a dobogó tetején látnánk, már csak azért is, mert a kétszeres világbajnok csapattársnak sem megy igazán. Fernando Alonso hátránya már több mint negyven pont az éllovas Sebastian Vettellel szemben.

Vettel törökországi mérlege egy első rajtkocka mellett, mindössze egy harmadik helyezés. A címvédő két győzelemmel kezdte az évet, de Kínában Lewis Hamilton már le tudta győzni, aki egy évvel ezelőtt ünnepelhetett Isztanbulban.
Pályabejáró

A Herman Tilke által tervezett Istanbul Park 2005-óta látja vendégül a száguldó cirkusz mezőnyét. A legtöbb pályával ellentétben itt az óra mutató járásával ellentétesen haladnak a versenyzők. A pálya legnehezebb része a nyújtott 8-as kanyar, ahol 250km/h a jellemző.

Hossza: 5338 méter
Versenytáv: 58 kör, 309,396 km
Kanyarok: 14
Leghosszabb egyenes: 720 m
A létesítmény területe: 2 millió m2
Építési költség: 150 millió dollár
Befogadóképesség: 155 ezer
Körrekord: 1:24:770 Juan Pablo Montoya (McLaren-Mercedes) 2005

A Török Nagydíj győztesei

2005 Kimi Raikönnen (McLaren-Mercedes)
2006 Felipe Massa (Ferrari)
2007 Felipe Massa (Ferrari)
2008 Felipe Massa (Ferrari)
2009 Jenson Button (Brwan)
2010 Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes)

A legelső…

Az első török futam a sportágat már elhagyó Kimi Raikönnen számára marad emlékezetes. A McLaren Mercedes versenyzőjeként megnyerte az időmérő edzést, majd a futamon is legyőzhetetlennek bizonyult. A finn mögött Giancarlo Fisichella végzett a második, míg a világbajnok Fernando Alonso a harmadik helyen zárt.

Tavaly történt…

Egy évvel ezelőtt a Red Bull kettős győzelmet szalasztott el. Mark Webber és Sebastian Vettel az élen haladva ütközött egymással, így a McLarenek köszönték szépen, megnyerték a futamot. Lewis Hamilton állhatott fel a dobogó tetejére, Jenson Button második lett, míg Mark Webber folytatni tudta a karambol után és harmadikként intették le.

A Versenyben vezettek: Mark Webber 37kör, Lewis Hamilton 18kör, Jenson Button 3 kör
Leggyorsabb kör: Vitalij Petrov 1:29:165 (átlag: 215.519km/h)
Előzések száma: 29
Kiesések: 5

A városról…

Isztanbul Törökország legnagyobb városa. A város a Boszporusz és a Márvány-tenger két oldalán terül el, s területileg ugyan csak kisebb része van Európában, mégis európai városnak tartják. Isztambul pályázott a 2012. évi nyári olimpiai játékok rendezésére, ám az első körben kiesett. A törökök szerint ezzel a Nemzetközi Olimpiai Bizottság elmulasztott egy lehetőséget, hogy a játékok történetében először egy túlnyomó többségében muszlim ország legyen a házigazda, amivel hangsúlyozni lehetett volna az esemény békét és egyenlőséget hirdető elveit.

Meteorológia

Isztanbul éghajlata mérsékelt. A csapadék mennyisége nyáron a legmagasabb. Nem számíthatunk esős futamra, viszont akár magas is lehet a hőmérséklet. A májusi rekord 33°C.
A havi átlag pedig 21°C körül alakul.

Érdekességek

- Isztanbul lakossága 1990 óta megduplázódott, 1980 óta pedig majdnem a triplájára nőtt.
- A FOM tavaly megtiltotta a légi felvételeket, hogy ne lássa a világ az üres lelátókat.
- A futam napján ünnepli 76. születésnapját Jack Charlton, a Manchester United egykori klasszis labdarúgója, valamint 36 éves lesz Enrique Iglesias, spanyol énekes.

Esélyleső

A Red Bull és a McLaren autói a legesélyesebbek a győzelemre. Talán Sebastian Vettel már nincs akkora fölényben, mint a szezon első két versenyén. Mindenképpen fokozná az izgalmakat, ha a Ferrari is odaérne az élbolyba. A Renault-tól már láttuk meglepetéseket, talán az eddig halovány teljesítményt mutató Mercedes is képes lehet hasonlóra.


Furák Dániel

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése